TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 23/12-2015
Telenor anmeldt for prissjusk af forbrugerombudsmanden

Telenor anmeldt for prissjusk af forbrugerombudsmanden

Det næststørste teleselskab i Danmark er netop blevet anmeldt for overtrædelse af markedsføringsloven til politien, af den nuværende forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, skriver Berlingske.dk.

Telenor fortalte eller annoncerede ikke for hvad den samlede pris på telefon og abonnement var, og dette er ulovligt ifølge markedsføringsloven, da det hidfører til vildledende markedsføring. 

Stor stigning i anmeldelser mod teleselskaber og internetudbydere

De seneste tre år er stort set alle de danske teleselskaber og internetudbydere blevet anmeldt til politiet af forbrugerombudsmanden. Strengere linier omkring markedsføringslovgivningen har kostet både teleselskaber og internetudbyder bøder i omregningen af 10.000 kr. og helt op imod et par hundrede tusinde kroner hver gang. 

Det kommer sig blandt andet i kølvandet på Christina Toftegaard Nielsens forgænger Henrik Øes' håndfaste linie over for teleselskaberne og internetudbyderbe, når de ikke overholder reglerne. Det ser derfor ud til, at Christina Toftegaard Nielsen fortsætter denne håndhæven.

Grunden til Telenors anmeldelse skyldes en annonce fra 8. april til 13. maj i år, med den nyeste Samsung toptelefon, Galaxy S6 Edge, og et tilhørende abonnement på de seks måneder, teleselskabet maksimalt kan binde privatkunder i Danmark. Telenors problem opstår, da de ikke fortalte hvad den samlede pris på telefonen og abonnement var for de samtlige seks måneder. Dette er hvad der svarer til den såkaldte mindstepris. Telenors sjuskefejl medfører derfor nu en politianmeldelse om overtrædelse af markedsføringsloven. 

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler således til Berlingske.dk, "forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven," forklare hun. 

Telenor oplyser derimod om, at der var tale om en teknisk fejl, så den samlede mindstepris manglede, når tilbuddet blev fundet via en tavle-PC eller mobiltelefon. Dog stod prisen i den øvrige markedsføring for topmobilen.