TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 30/01-2015
Telia’s topchef melder stadig priskrig i Danmark

Telia’s topchef melder stadig priskrig i Danmark

Efter at Telia og Telenor afsluttede deres sammenlægning af mobilnettet i Danmark, vil de nu sammen gøre hvad de kan for at bygge 4G nettet ud, og det kræver penge. Derudover så kan danskerne se frem til stadig faldende priser på mobilabonnementerne, og det ruster de to telegiganter sig nu til.

” Vi rettede sidste år omkostningerne til, så vi kan stå imod presset, men vi forventer yderligere prisfald i år. Det bør ikke være en overraskelse, og derfor skal man planlægge med rettidig omhu,” siger Søren Abildgaars, topchef i Telia.

Teleselskaberne bliver udover de mange investeringer og faldende priser også presset på kundernes faldende månedsforbrug. Hos Telia er forbruget hos gennemsnitskunden faldet med hele 10 kroner, og heraf er de 3 kroner den regulerede pris som teleselskaberne selv betaler, når kunderne ringer på tværs af mobilnettet.

”Netop derfor gik Telia og Telenor i gang med fusionsprocessen. Faldende priser øger presset på den indtjening som vi skal bruge til at investere for, når der i 2020 kommer 5G-net. Selv om det lyder langt ude i fremtiden, er vi som danskere meget afhængige af datanettene. Vi skal derfor som udbydere kunne tilbyde de nye teknologier. Men hvis der ikke er udsigt til ordentlig indtjening, vil vores ejere hellere investere andre steder,” forklarer Søren Abildgaard.

Netop datanettene er især Telia-kunderne glade for, og er også steget markant. Fra 4 kvartal i 2013 til 4 kvartal i 2014 er dataforbruget hos kunderne vokset med hele 69 procent. I år 2013 blev der i gennemsnit brugt ca. 0,8 GB hvortil der i 2014 blev brugt 1,5 GB. Den samme stigning ses tydeligt hos taplet-brugere.

Vi kommer altså til at se et generelt behov for lidt mere data, og lidt hurtigere internet, samtidig med at prisen på mobilabonnementerne fortsat vil falde. Det betyder, at der internt imellem selskaberne stadig vil være stor konkurrence og priskrig.