TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 17/05-2017
Hård konkurrence på markedet for mobiltelefoni er godt for dig!

Hård konkurrence på markedet for mobiltelefoni er godt for dig!

De mange nye udfordrer og tager kampen op mod de etablerede kræfter på markedet for mobilabonnementer. Det er med til at sikre dig det billigst mulige mobilabonnement. 

I et forsøg på at vinde mobilkunder har flere selskaber de seneste år trådt ind på det i forvejen konkurrenceprægede marked for mobiltelefoni. Netop nu er der over 500 forskellige abonnementer fordelt på godt 40 forskellige selskaber! 

Denne udvikling af mobilmarkedet sker i en tid, hvor forbrugere som dig og mig ofte har skiftende behov, og dermed skal de forskellige selskaber kæmpe endnu hårdere for at skille sig ud fra mængden. Nogle forsøger sig med ekstremt billige abonnementer, mens andre har ladet sig inspirere af multipakker der inkluderer underholdning, streaming-tjenester og ’all inclusive’-strategier. 

Nye spillere holder gang i de etablerede selskaber

Op igennem 00’ere var det ikke sjældent, at et nyt selskab dukkede op, og forsøgte at kapre et fem- eller sekscifret antal mobilkunder i løbet af få måneder. Nogle gik nedenom og hjem, mens andre som CallMe, Telmore og Onfone er blevet videresolgt til en af de store telekoncerner.

Denne dynamik af nye selskaber, der tilbyder billigere og billigere løsninger, og gamle virksomheder der forsøger at holde trit med ’billig-selskaberne’, gør konkurrencen på mobilabonnenter ekstra hård. Men det er faktisk en af grunden til, at dit mobilabonnement kan holdes så billigt, som det kan. 

Derfor er det som forbruger også nødvendigt at holde sig opdateret på, hvilke nye selskaber der er kommet på markedet, og om et mindre selskab er blevet opkøbt af et større. Priserne på abonnementer kan nemlig variere ganske meget både mellem forskellige mobilselskaber og forskellige ’brands’ ejet af samme større mobilselskab. 

EU siger nej til konglomerat af Telenor og Telia

I 2015 var en stor sammenlægning af Telenor og Telia tæt på at blive en realitet, men EU-kommissionen sætte en stopper for det nye konglomerat. Danske Magrethe Vesterager fra Kommissionens konkurrencekontor indledte dengang en sag, der havde til formål at belyse, om konkurrencen på det danske mobilmarked vil blive ødelagt med en sådan sammenlægning af selskaberne.

Da hverken Telenor eller Telia kunne imødekomme de efterfølgende krav, som kommissionen havde fremsat, blev sammenlægningen aflyst.  

For at varetage begge selskabers interesse var det nødvendigt at handle nu. Telenor og Telia vil fortsætte med at konkurrere og levere produkter og services i det danske marked gennem vores oprindelige respektive fuldt operative selskaber,” udtalte Kjell-Morten Johnsen, koncerndirektør og europachef i Telenor dengang i en pressemeddelelse. 

Dermed var EU-kommissionen med til at opretholde den hårde konkurrence på markedet for mobilabonnementer, hvilket naturligvis i sidste ende kun er en fordel for forbrugerne, fordi det er dem der nyder godt af prispresset og de uanede muligheder for at finde netop det abonnement, der passer bedst til dem. 

Havde sammenlægningen gået igennem, ville konglomeratet have haft knap 3,5 millioner danske telekunder, hvilket ville have gjort dem til en storaktør på markedet.