TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 18/12-2017
Hvad betyder det at have en bindingsperiode på dit mobilabonnement?

Hvad betyder det at have en bindingsperiode på dit mobilabonnement?

Når du køber en ny mobil med abonnement, så vil du ofte opleve, at der er en bindingsperiode. Hvis du ikke ved, hvad det betyder, så kan det være en god idé at finde ud af det. Det har nemlig en stor betydning for dig og dit mobilabonnement.

Bindingsperioder på mobilabonnementer

Når du laver en aftale med et teleselskab, så vil du ofte være bundet af denne aftale i en bestemt periode. Det er som oftest i hvert fald 6 måneder, som du er bundet. Dog kommer dette an på selve teleselskabet – og hvornår du har indgået aftalen. Det er derfor vigtigt, at du finder ud af, om du har en bindingsperiode, da du på denne måde er låst i det abonnement, som du allerede har. Hvis du har en bindingsperiode, så kan du ikke bare skifte abonnement, som det passer dig, førend bindingsperioden er ophørt. Så hvis du ikke ved, om du har en bindingsperiode, er det bare med at få det undersøgt. I hvert fald hvis du er interesseret i at skifte dit abonnement – og ikke længere ønsker at fortsætte med dit nuværende abonnement. Hvis du for eksempel køber en mobiltelefon fra et teleselskab, vil der ofte være en bindingsperiode på et vist beløb. Dette beløb vil du kunne se, når du bestiller telefonen og det tilhørende mobilabonnement. På denne måde er beløbet ikke en overraskelse for dig, da du vil se det, når du bestiller abonnementet. Der er ikke noget mystisk eller noget svært at forstå ved en bindingsaftale på et mobilabonnement. Kort og godt er det blot, at du er låst på dit abonnement hos teleselskabet i en vis periode. Når denne periode er ophørt, kan du eventuelt skifte til et andet abonnement, et billigere abonnement eller en helt anden teleudbyder.

Dette skal du gøre, hvis du ikke ønsker at skifte teleudbyder

Hvis du ikke ønsker at skifte teleudbyder efter bindingsperioden er ophørt, så skal du faktisk ikke gøre så meget. Hvis du vælger at forlænge dit abonnement hos det samme selskab, så er du ikke låst af en bindingsperiode igen. Du kan blot skifte teleudbyder, når du har lyst til det. Hvis du vil fortsætte med dit abonnement, så gør du bare det. Du kan eventuelt ringe eller skrive til din teleudbyder, hvis du vil have et billigere abonnement – eller blot et andet abonnement – hos den samme udbyder. Det kan du sagtens efter bindingsperiodens ophør. Men hvis du vælger at skifte udbyder alligevel, så skal du opsige dit abonnement. Der er som oftest en måneds opsigelse, så der går lidt tid, før abonnementet hos et nyt teleselskab skal sættes i kraft. Dette er nemt, og du skal bare kontakte et nyt selskab, så klarer de det hele for dig.