TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 24/09-2016
Mobilabonnement til ældre

Mobilabonnement til ældre

Valget af mobilabonnement skal, som så mange andre valg, tages på baggrund af egne individuelle ønsker og behov. Flere og flere ældre har i dag ældrevenlige mobiler eller smartphones, men bruger dem på vidt forskellige måder alt efter behov og evner. Derfor er det også vigtigt at undersøge markedet for forskellige mobilabonnementer og finde det, som passer til ens egne idéer om, hvad telefonen skal kunne og bruges til. 

Inden man undersøger markedet for tilgængelige mobilabonnementer, er det en god idé at gøre sig nogle tanker om, hvilket indhold man har brug for i sit abonnement. Tankerne skal især dreje sig om behovet for taletid, sms og data. Bruges telefonen udelukkende til at ringe til familie og venner, eller surfes der også på nettet?

De ældres behov

Generelt er behovet hos ældre især en stor mængde taletid, muligvis fri tale. Derudover er der formentligt ikke det store ønske om en stor mængde data, da man ofte blot benytter sit WiFi i hjemmet, samt ikke bruger telefonen i forbindelse med arbejdsopgaver, studier eller til download og benyttelse af mange forskellige apps. 

Flere udbydere har simple løsninger på abonnementer, hvor du får en del tale og ofte fri sms til en favorabel pris. Call me har sågar en særlig rabat til medlemmer af Ældre Sagen, så de får 20% på sit abonnement de første 6 måneder. 

Men hvor stort er behovet og forbruget rent faktisk?

Hvis det er første gang, man som ældre skal anskaffe sig en mobiltelefon og et mobilabonnement, kan det være svært at have en fornemmelse for, hvor stort behovet er for de forskellige elementer i et mobilabonnement. Derfor kan det være en god idé, at finde en simpel løsning, der er lettilgængeligt og letforståeligt. Ydermere kan det anbefales, at man holder øje med sit abonnementsforbrug, som er tilgængeligt på de fleste selskabers hjemmeside, hvor man får sin egen bruger, når man har abonnement. Alternativt kan de fleste kundeservicer også give svar på spørgsmålet om sin forbrugsmængde. 

Hvis man fra start ved, at brugen af mobiltelefon er minimal, kan løsningen muligvis også være at finde et forbrugsabonnement eller taletidskort, så man kun betaler for det forbrug, man har. Dog skal man kun have et minimalt forbrug, hvis dette skal kunne betale sig. 

Hold det simpelt

Den gennemgående nødvendighed for mobilabonnement til ældre er simpelhed. Find et abonnement, som er simpelt at overskue, både i forhold til de tilgængelige forbrugselementer og abonnementsvilkårene. Det gør følelsen af sikkerhed og tryghed større, og man ved, hvad man får og ikke får, og undgår derfor de værste uforudsete overraskelser i forhold til regninger, opsigelse og lignende. Vær realistisk i forhold til behov og ønsker, og undersøg gerne mulighederne for opsigelse, så det er muligt at skifte abonnement, hvis det valgte ikke er passende alligevel.