TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 21/08-2016
Priskrigen fortsætter på mobilabonnementer

Priskrigen fortsætter på mobilabonnementer

De danske telselskaber har de sidste år skruet helt ned for priserne. Mange mente at lavpunktet for mobilabonnementer lå på 100 kr. men presset ser ud til at fortsætte nedad, og derfor er de fleste mobilabonnementer nu en del under 100 kr. 

Presset øges fra kunderne, og når alle teleselskaber bliver ved med at sænke priserne, ja så er alle selskaber lige gode om konurrencen, men der er ikke megt andet at gøre, udtaler 3's administrerende direktør i Danmark, Morten Christiansen. 

Presset betyder også pres på selskabernes indtjening. 3 som har været utrolig effektiv med lave priser på mobilabonnementer, kom ud med det dårligste regnskab for første kvartal i 2015. Det har undret menage, men 3 udtaler selv, at det skyldes deres aftale med staten ikke længere er aktuel, efter staten valgte Telenor som hovedleverandær istedet for 3. Derudover udtaler Morten Christiansen også at det skyldes den "shitstorm" som 3 har været udsat for i medierne, efter 3's ejere blev beskyldt for skattely. 

Telia kom dog ud med det bedste kvartal på markedet, med en kundetilstrømning på 25.000 nye kunder i Danmark, hvor 3 kun havde 1000 ny kunder. 

Telia's administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, udtaler til Ritzau Finans " Konkurrencen bliver ved med at være hård, og priserne vil stadig falde"  Sådan lyder det også fra 3, der også indrømmer at de selv har været med til at nesætte priserne, med med den begrundelse, at alle andre gør det. 

TDC taber

TDC taber endnu engang på tilstrømning af kunder. TDC har istedet for at fokusere på lavere priser, fokuseret på bredere pakker, med ekstra ydelser, dog mod en højere pris. Derfor forventes det også at Telia's mange nye kunder stammer fra TDC. 

Telia og Telenor ser ud til at kunne fusionere i starten af Oktober, og det betyder også at Telia og Telenor stadig presser kunderne. Derudover vil det nye sammenlagte selskab også blive lige så stor som TDC, og det vil til den tid presse TDC yderligere, hvis fusionen bliver aktuel. 

Søren Abildgaard fra Telia udtaler " Det ser ikke ud til at udsigten til et mindre selskab på markedet tager presset af konkurrencen. Vi kører selskabet videre med fuld konkurrense, som vi altid har gjort, og det forventer vi også Telenor gør. Det er vi forpligtet til at gøre, da der også kan opstå en situation hvor vi kommer til at stå alene." Det vil ske hvis ikke fusionen bliver godkendt af EU's Konkurrencekommisær, danske Margrethe Vesterager. 

Der bliver altså ved med at ske nedjusteringer på de danske mobilabonnementer, så nu bliver det spændende at se hvad resten af 2015 bringer på det danske telemarked, som i forvejen er det mest konkurrenceprægede marked i Europa.