TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 24/09-2016
Streaming af film

Streaming af film

I Danmark bliver det mere og mere populært at benytte sig af streaming, når man ønsker god underholdning i form af film og serier. Faktisk benytter 69 procent af danskerne sig af én eller flere streaming-tjenester enten i form af et abonnement eller via DRs service, hvor man både kan tilgå enkelte programmer eller se den DR-kanal, man ønsker. 

Der er efterhånden et væld af forskellige streaming-klienter, der tilbyder forbrugerne stor mangfoldighed, både når det kommer til danske og udenlandske produktioner samt sport. Et bredt udvalg af film og tv-serier, muligheden for at se på flere skærme ad gangen, ingen reklameblokke, lave priser samt muligheden for at se på tværs af apparater på farten er blot nogle af de fordele, som i høj grad gør det attraktivt for forbrugerne at vælge en streaming-tjeneste.

Og skal man tro på de nyeste undersøgelser, så vil streaming om få år overhale de traditionelle TV-pakker, og danskerne vil i høj grade søge udenom de traditionelle TV-udbydere. Tendensen i de seneste år har været, at mange nedgraderer fra den store tv-pakke til en mindre tv-pakke hos deres udbyder, men samtidigt tegner et abonnement hos en streaming-tjeneste som supplement til underholdningen derhjemme. Andre brugere vælger helt at opsige deres faste TV-kanaler og forsyner sig i stedet med underholdning udelukkende igennem streaming. Nogle seere benytter sig af muligheden for selv at vælge sine tv-kanaler, hvilket er et tiltag flere af de store tv-udbydere har indført på markedet. Udbydere som Boxer, YouSee og Stofa har muliggjort det for forbrugerne selv at sammensætte deres personlige tv-pakke, således man kan skræddersy løsningen ud fra sine egne behov og ikke er ”tvunget” ud i en større pakke. Det er muligvis i et forsøg på at konkurrere med streaming-tjenesternes fleksibilitet. 

Uanset motivet viser undersøgelser, at tendensen peger i streamings favør, og det forventes, at danskerne i 2019 vil benytte sig mere af streaming-tjenester end traditionelt tv. Som eksempel på denne udvikling kan nævnes den amerikanske abonnementstjeneste Netflix’ indtrængen på det danske marked. Tjenesten var blandt de første her i landet, da den gjorde sin entre i 2012. I dag omsætter tjenesten for 68,5 mio. kr. om måneden hos de danske brugere, hvilket giver dem en årlig omsætning på omkring 800 mio. kr. her i landet. Selvom Netflix er den største udbyder af streaming i Danmark, hvis vi ser bort fra gratis tjenester som DR og YouTube, er der stadig et væld af andre muligheder. Kort efter Netflix fulgte der to danske alternativer; Viaplay og TV2Play. Viaplay tilbyder udover film og serier også danske produktioner fra Viasat, hvilket indebærer bl.a. de programmer, som bliver sendt på TV3. TV2Play tilbyder et lignende indhold, men med produktioner fra TV2s bagkatalog. Internationale aktører som HBO Nordic og Amazon Prime har også etableret sig, men i et mindre omfang. De internationale tjenester er med til at skubbe ny teknologi hurtigere ud i stuerne, hvor bl.a. Netflix og HBO allerede nu 4K – det format der en dag vil overtage for den nuværende standard HD (1080P).