TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck
Skrevet d. 09/10-2016
Sundhedsapps

Sundhedsapps

Sundhedsapps

Sundhedsapps vinder mere og mere frem for tiden. Både i Danmark og i resten af Europa efterspørges der i stor stil sundhedsapps. Men sundhedsapps er ikke bare lige til, og sikrer ikke at brugerne bliver sundere. 

Først og fremmest er det alt for få sundhedsapps, som downloades, og dernæst er det for sjældent at brugerne bliver fastholdt i brugen. Som Jeanette Eis, der er seniorkonsulent i Welfare Tech pointerer, er det ikke nok med en velfungerende app. Den skal også sikre data, have en høj datakvalitet og kontinuerlig motivation af både leverandører og brugere. 

Sundhedsapps er meget alsidige og tæller både kalorier og skridt. Fælles for dem alle er, at de har fokus på, at få brugeren i form.

I nedenstående beskrives en række forskellige sundhedsapps som kan være behjælpelige til at motivere til at dyrke mere motion.

Endomondo

er kendt af rigtig mange, og har også rigtig mange brugere. App’en er brugbar fordi den dækker stort set alle træningsformer. Med Endomondo kan man dele sine resultater og ’like’ hinandens resultater og motivere venner ved at indtale små beskeder til hinanden. På den måde kan man også holde øje med sine venners træning og holde sin egen træning ved lige. Den eneste ulempe ved app’en er, at den ikke helt præcis, så den fungerer ikke til professionelle udøvere fordi den netop forsøger at dække alle sportsgrene. 

Strava

har fokus på cykling og løb, og er også der, den gør det bedst. Strava har et socialt element, ligesom Endomondo, men er knap så kendt. Strava er rigtig god til brugere som kan lide at konkurrere idet der kommer en lang række statistikker under workout. Her bliver både vist distance, pace, hastighed, elevation osv., og alle dataene bliver analyseret og sammenlignet med andre brugere på Strava. På den måde skaber app’en fokus på forbedring og motivering. Herudover undersøtter app’en ANT+ og bluetooth-enheder. Et stort plus er, at app’ens GPS er meget præcis.

Runkeeper

virker til flere forskellige sportsgrene, og minder på den måde om Endomondo. App’en har dog primært sit fokus på løb – som navnet også indikerer. Når man bruger Runkeeper kan man vælge hvad ens formål med træningen er, eksempelvis at tabe sig eller at træne op til et marathon, hvorefter app’en selv udarbejder en træningsplan. Runkeeper for primært ros for sit interface og brugervenlighed, og understøttes i øvrigt både af Apple Health og Google Fit. 

7-Minutters Træningsprogram

er super til den travle bruger eller til brugeren, som vil supplere løb eller cykling med et kort workout. App’en giver en række øvelser, som skal udøves på syv minutter. Den har fokus på hurtig og effektiv træning, og giver derfor heller ikke mulighed for at dele resultater eller foretage sig andet socialt.

Madbarz

er rigtig god til brugere, som er vilde med crossfit. App’en giver personlige træningsøvelser og motiverer ved at tracke fremgang. Man behøver ikke at være crosfitter for at bruge app’en, men kan sagtens bruge den, hvis man blot vil have generelle træningsøvelser. Man kan selv vælge, om man vil bruge de installerede programmer eller om man vil sammensætte sit eget program. App’en gemmer træningshistorikken og motiverer på den måde til fremskridt. Et rigtig godt element i Madbarz er, at man kan blive coachet, så man er sikker på at udøve styrketræningsøvelser korrekt.