TV2, Penge & Privatøkonomi, Jyllandsposten, Ekstra Bladet, Alt om Data, Metroexpress
mp.dk - mobilpriser på nettet
Angiv søgekriterier
0 min.
Fri tale
0 MB
Fri data
Fri SMS/MMS
Fri SMS/MMS
closecheck
4G hastighed
4G hastighed
closecheck
Gratis oprettelse
Gratis oprettelse
closecheck
Ingen binding
Ingen binding
closecheck
Musik
Musik tjeneste
closecheck
Streaming tjeneste
Streaming tjeneste
closecheck
Online magasiner
Online magasiner
closecheck
Udlandstelefoni
Fordele i udland
closecheck


Mobilabonnement

- et marked med stor konkurrence

Mobilen, eller i manges tilfælde smartphonen, har i dag en enorm vigtig position i de fleste menneskers liv. Den har stor betydning, da den gør, at vi kan kommunikere med hinanden, blive underholdt og følge med i, hvad der sker ude i verden. For at få det optimale ud af din mobiltelefon er det imidlertid vigtigt, at du finder et mobilabonnement, der passer til dit individuelle behov. Det kan dog være uoverskueligt, da der er mange udbydere på markedet, som umiddelbart minder meget om hinanden. Denne artikel vil derfor forsøge at give dig et overblik over, hvad du skal overveje, når du som forbruger skal tegne mobilabonnement.

Mobilabonnement vs. taletidskort

Når du skal have adgang til at SMS’e, ringe og tilgå det mobile bredbånd på din mobiltelefon, er der dog også andre muligheder end det klassiske mobilabonnement. Hos mange udbydere er det nemlig muligt at købe taletid frem for et regulært mobilabonnement. Taletid indebærer, at du udelukkende betaler for det, du forbruger. Det vil sige, at der er en fast pris på henholdsvis SMS og opkald. Derudover har du ved nogle udbydere også mulighed for at tilkøbe data til din taletid, så du kan komme på internettet, når du er på farten. 

Det er højst sandsynligt en fordel at benytte dig af taletid, hvis dit mobilforbrug ikke er særlig stort. På den måde slipper du for at betale for en masse opkaldstimer og SMS’er, som du alligevel ikke gør brug af. Med taletid betaler du altså kun for dit faktiske forbrug. 

I en verden, hvor mobilen er en så central del af hverdagen, er det imidlertid de færreste, der har fordel af at benytte sig af taletid. Da du betaler for hver enkelt SMS og opkaldsminut, løber din regning hurtigt op. Du skal altså have et meget lille forbrug, for at taletid kan betale sig. Derudover er der også en vis frihed i, ikke at skulle tænke over, hvor meget du bruger din mobil. 

Sidst, men ikke mindst er konkurrencen på mobilabonnementsmarkedet efterhånden blevet så stor, at du har mulighed for at tegne et mobilabonnement til en rigtig fornuftig pris. Udbyderne presser konstant hinanden på prisen, hvilket er en stor fordel for dig som forbruger. 

Udbydere af mobilabonnementer

Som nævnt ovenfor er der rigtig mange forskellige udbydere af mobilabonnementer på det danske marked, som på overfladen kan virke meget ens. De udbyder alle sammen en række forskellige mobilabonnementer, der for de flestes vedkommende indeholder fri SMS og en varierende mængde af tale og data. Alle udbydere giver dig også muligheden for at blive koblet på 4G-netværket, som gør din internetforbindelse både hurtigere og mere stabil. Derudover tilbyder alle udbydere af mobilabonnementer, at du kan købe en mobiltelefon, når du tegner mobilabonnement ved dem. Det er altså ikke nødvendigt at købe mobilabonnement og enhed to forskellige steder. 

For at give dig et overblik over, hvordan udbyderne adskiller sig fra hinanden, vil den næste del beskrive nogle af de største udbydere af mobilt bredbånd. 

Mobilabonnement fra Oister

Oister er kendetegnet ved at være en af de billigste udbydere på markedet og markedsfører sig rigtig meget på prisen. Derudover er deres mobilabonnementer uden binding, så du til enhver tid kan vælge et andet mobilabonnement hos Oister eller en hvilken som helst anden udbyder. Oister tilbyder også en række specialmobilabonnementer, bl.a. et henvendt til børn og et til dem, som ikke bruger mobilen i særlig stor grad.[clear]

Mobilabonnement fra Telmore

Telmore har, ligesom ved Oister, ingen binding på deres mobilabonnementer. Som noget særligt tilbyder Telmore en række ekstra ydelser, der er inkluderet i nogle af mobilabonnementerne. To af disse ydelser er musiktjenesten Telmore Musik og underholdningstjenesten Telmore Play. Telmore Play giver dig adgang til underholdning lige fra TV 2 Play til Politikens webavis. Er du ikke interesseret i et fast mobilabonnement kan du ligeledes vælge en pakke, hvor du i stedet betaler en fast pris for dine SMS’er og opkald.

Mobilabonnement fra Fullrate

Fullrate tilbyder, ligesom de andre udbydere, en lang række af forskellige mobilabonnementer. Ligesom hos Oister er den lavest mulige pris en kerneting ved Fullrate. Den lave pris betyder dog samtidig, at adgang til 4G-netværket ikke er inkluderet i alle pakker. Derudover skal du være opmærksom på, at deres mobilabonnementer indeholder en bindingsperiode.

Mobilabonnement fra CBB

CBB skiller sig markant ud fra konkurrenterne ved at tilbyde ”Fri Facebook”, hvilket betyder, at du som forbruger kan tilgå din Facebook-app uden at benytte de data, som er inkluderet i dit mobilabonnement. Det er derudover en fordel, hvis din familie og venner har mobilabonnement ved CBB, da du med ”CBB til CBB” har mulighed for at ringe gratis til andre, som også har CBB som udbyder. En sidste ting er, at det er muligt at tilgå musiktjenesten Tidal i nogle af CBB’s mobilabonnementer.

Mobilabonnement fra Bibob

Bibob tilbyder den service, at du gratis kan skifte mobilabonnement, hvis du efter noget tid finder ud af, at du hellere vil have et af selskabets andre mobilabonnementer. Hos Bibob har du, ligesom ved CBB, mulighed for at ringe gratis til andre, som også har et mobilabonnement ved Bibob. En sidste ting er, at du kan tilkøbe musiktjenesten Wimp, så den indgår som en del af dit mobilabonnement.

Mobilabonnement fra TDC

TDC er en interessant udbyder, da deres fokus ikke hovedsageligt er på prisen. De differentier sig derimod ved at inkludere en række services i deres mobilabonnementer. Det hænger så enkelt sammen, at jo dyrere et mobilabonnement, du køber, jo flere services får du med. Af tjenester kan nævnes TDC Play film- og seriepakken og TDC Play musik. Derudover kan du for et ekstra beløb hver måned ringe, SMS’e og benytte internettet gratis inden for EU.

Mobilabonnement fra Telenor

Telenor skiller sig også ud ved at tilbyde nogle anderledes services end konkurrenterne. Et eksempel på dette er Microsoft Onedrive, der er en tjeneste, som gør det muligt at arkivere billeder og andre filer. Dernæst har du med nogle af Telenors mobilabonnementer mulighed for at ringe gratis i hele norden. En sidst ting er, at Telenor tilbyder rabat, hvis andre medlemmer af din familie er kunde hos dem.

Mobilabonnement fra Telia

Telia minder i sin tilgang til mobilabonnementerne rigtig meget om TDC. De er ikke specielt konkurrencedygtige på prisen, men tilbyder til gengæld mange ekstra services og underholdning, der følger med i prisen. Her kan nævnes musiktjenesten Spotify Premiun, Telia TV, mobilforsikring og fri tale i Norden og Baltikum (Estland, Letland og Litauen).

Overvejelser inden valg af mobilabonnement

Ovenstående beskrivelse viser, at der er rigtig mange forskellige udbydere på markedet inden for mobiltelefoni. Det kan derfor være utrolig svært at vælge, hvilken udbyder, og i sidst ende hvilket mobilabonnement, som er det rigtige for netop dig. 

Helt overordnet set er det en god ide at overveje, om du vil have det billigst mulige mobilabonnement, eller du foretrækker at få adgang til specielle ydelser og tjenester. Der er nogle udbydere såsom Oister og Fullrate, der tilbyder meget billige mobilabonnementer. Mobilabonnementerne indeholder dog ikke ret mange services udover SMS, opkald og data. På den anden side er der udbydere som TDC og Telia, der går meget op i at tilbyde sine kunder ekstra services. Til gengæld er deres mobilabonnementer en del dyrere end mange af de andre selskabers. Det er altså vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du forlanger af dit mobilabonnement. 

Derudover er der nogle ting, det er en god ide at være opmærksom på, inden du træffer dit valg af mobilabonnement. En af disse ting er den oprettelsesafgift, der er knyttet til en del mobilabonnementer. Det betyder, at du som kunde skal betale et engangsbeløb for at blive oprettet hos den enkelte udbyder. Dette beløb er ofte ikke særlig stort, men det kan alligevel være en økonomisk gevinst at vælge et mobilabonnement uden en oprettelsesafgift – forudsat at mobilabonnementet selvfølgelig passer til dit forbrug. 

En anden ting er, at du ved nogle udbydere binder dig til et mobilabonnement over en længere periode, typisk seks måneder. Det er der ikke umiddelbart noget i vejen for, hvis du er tilfreds med det mobilabonnement, som du ender med at vælge. Det kan dog være problematisk at have fastlåst sig til et bestemt mobilabonnement ved en udbyder, hvis det viser sig, at det ikke er det rigtige for dig. Det kan være, at du har undervurderet dit forbrug, eller at dit forbrug i løbet af bindingsperioden ændrer sig. Det kan derfor være en fordel at vælge et mobilabonnement uden binding, da du dermed har fri mulighed for at skifte dit mobilabonnement. 

En sidste overvejelse er, om det er en fordel at købe en ny mobil, når du alligevel tegner mobilabonnement ved en ny udbyder. Den helt klare fordel er, at du i mange tilfælde kan få de nyeste smartphones til nedsat pris, hvis du samtidig tegner et mobilabonnement. Du skal dog i denne sammenhæng være opmærksom på, at den nedsatte pris ofte betyder, at det månedlige mobilabonnement vil være forholdsvis dyrt. Der kan derudover være en oprettelsesafgift og en bindingsperiode af varierende længde. Det er derfor meget vigtigt, at du er opmærksom på, hvad den samlede mindstepris for køb af mobil er i sidste ende.

Det er derfor en vurderingssag, om det kan betale sig at købe mobilabonnement samme sted, som du køber dine nye mobil. Hvis du har et meget billigt mobilabonnement i forvejen kan det sagtens være, at det bedst kan betale sig at købe din nye mobil uden mobilabonnement, selvom prisen på din nye mobil vil være dyrere. 

Hvor ofte skal jeg skifte mobilabonnement? 

Det er umiddelbart svært at svare på, da det er meget individuelt, om det kan betale sig ofte at skifte mobilabonnement. En ting er dog sikkert: det er en rigtig god ide jævnligt at holde sig opdateret på, hvad de forskellige udbydere kan tilbyde dig som kunde. Som nævnt tidligere i artiklen er konkurrencen på markedet for mobiltelefoni rigtig stor, hvilket betyder en konstant priskrig mellem de forskellige udbydere. Der er virkelig mange udbydere, som konkurrerer om de samme forbrugere. De bliver derfor nødt til at skille sig ud ved hele tiden at presse prisen i bund og tilbyde de services, som de har en formodning om, at forbrugerne vil betale for.  

Denne konstante priskrig mellem udbyderne er en kæmpe fordel for dig som forbruger, da det betyder, at du kan få et mobilabonnement til en rigtig fornuftig månedlig ydelse. 

Der er dog som sagt stor forskel på, om det kan betale sig for den enkelte at skifte mobilabonnement. Hvis du har tegnet et mobilabonnement i forbindelse med køb af mobil, kan det være en kæmpe fordel at undersøge, hvad andre udbydere kan tilbyde, når din bindingsperiode løber ud. Der vil i denne sammenhæng ofte være rigtig mange penge at spare. Omvendt kan det dog være, at det ikke er nødvendigt at skifte mobilabonnement, hvis du igennem en længere periode har haft et rigtig billigt mobilabonnement, som passer lige præcis til det forbrug, som du har. 

Det kan imidlertid aldrig skade at holde sig opdateret en gang imellem, når du alligevel surfer på internettet. Besøg mp.dk for at sammenligne de forskellige udbydere af mobilabonnementer. Der kan være rigtig mange penge at spare! 

Hvor mange timers tale skal jeg have inkluderet i mit mobilabonnement? 

Når du skal vælge mobilabonnement er et af de væsentligste valg, hvor mange timers tale du skal have inkluderet i dit mobilabonnement. Der er mange forskellige muligheder, og typisk er det muligt at vælge mobilabonnementer helt ned til en times tale om måneden, hvorimod du på den anden side kan vælge et mobilabonnement med fri tale. Det kan dog være svært at beregne, hvor meget tale du har brug for. Du har sikkert en ide, om du taler lidt eller meget i mobiltelefon, men om det lige er 3 eller 5 timer om måneden, kan være rigtig svært at vurdere. 

For at finde ud af, hvor meget tale du har behov for, kan du til enhver tid tjekke dine tidligere mobilregninger. Her vil det nemlig være oplyst, hvor meget du har snakket i mobil den enkelte måned. Ved at kigge på forskellige regninger kan du dermed få et overblik over, hvor meget du i gennemsnit snakker i telefon om måneden. Hvis du ikke har nogle gamle regninger liggende, vil du ved de fleste udbydere have mulighed for at få adgang til regningerne digtalt ved at logge ind på deres hjemmeside. Ellers kan du altid ringe til din udbyder, der helt sikkert vil være behjælpelig med at guide dig. 

Hvad hvis jeg overskrider antallet af timer i mit mobilabonnement?

Hvis du en måned taler mere i mobil end det antal timer, som er inkluderet i dit mobilabonnement, vil du blive afkrævet ekstra betaling pr. minut. Det betyder ganske enkelt, at du vil få en ekstra regning udover din normale månedlige betaling. Det er forskelligt fra udbyder til udbyder, hvad den ekstra taletid koster pr. minut, men det vil helt sikkert være oplyst, når du tegner dit mobilabonnement. Hvis du flere måneder i træk overskrider timeantallet, vil det højst sandsynligt være fornuftigt at undersøge, om det kan betale sig at opgradere dit mobilabonnement til et, som indeholder flere timers tale. Det kan i hvert fald blive dyrt i længden, hvis du hver eneste måned skal betale for en ekstra mængde taletid.  

Hvad er data – og har jeg overhovedet brug for det?

Et andet væsentligt element, når du skal vælge mobilabonnement er, hvor meget data du har brug for. Kort og godt kan data defineres som det, du forbruger, når du tilgår internettet med din mobiltelefon. Du bruger dog ikke kun data, når du benytter din internetbrowser, men også når du benytter apps på din mobil.

Der er måske nogle, der vil tænke, at de ikke har brug for data til mobilen, da de har deres faste bredbåndsforbindelse derhjemme. For mange forbrugere er mobilen imidlertid en rigtig vigtig del af hverdagen, da den bruges som både kommunikations- og underholdningsmiddel. Det betyder dog samtidig, at de fleste har brug for at kunne gå på internettet med deres mobil, da mange af de apps, der gør kommunikationen og underholdningen mulig, kræver adgang til internettet. Derfor vil de fleste mennesker i større eller mindre grad have behov for at få data inkluderet i deres mobilabonnement.   

Den helt store fordel er altså, at du har mulighed for at komme på internettet, selv når du er på farten. Spørgsmålet er så bare, hvor meget data du har brug for? Det er igen et meget individuelt spørgsmål. Det har stor betydning, hvad du bruger internettet til. Hvis du downloader og streamer meget indhold på din mobiltelefon, er det nødvendigt at tegne et mobilabonnement med en stor mængde data. Har du derimod et mere ”normalt” forbrug, kan du højst sandsynligt nøjes med en datamængde på mellem 1-5 GB om måneden. Det kan dog være meget svært at vurdere, hvor meget data du har brug for, da antal GB godt kan virke en smule abstrakt. Løsningen på dette er at gøre brug af databeregneren på mp.dk. Databeregneren findes på forsiden af hjemmesiden, og gør det muligt for dig at beregne, hvad dit månedlige forbrug af data er. På den måde vil du have meget nemmere ved at vælge datamængde – og i sidste ende mobilabonnement. 

Hvad sker der, hvis jeg opbruger min data?

Selvom du har valgt et mobilabonnement, hvor datamængden nogenlunde passer til dit forbrug, kan der selvfølgelig være måneder, hvor du af den ene eller anden årsag bruger mere data end forventet. Det er meget individuelt, hvad de forskellige mobiludbydere gør, hvis du overskrider din datagrænse. Ved nogle selskaber lukker de ned for din adgang til det mobile netværk, andre sætter hastigheden på netværket ned og hos nogle udbydere får du en ekstraregning. 

Nogle udbydere giver dig også muligheden for at tilkøbe ekstra data, hvis du en måned er løbet tør. Hvis du på nogen måde er i tvivl, så kontakt din udbyder. 

Er der dækning i mit område? 

Hvis du skal have det optimale ud af dit mobilabonnement, er det meget vigtigt at undersøge, om den enkelte udbyder dækker det område, hvor du har tænkt dig at bruge det mobile bredbånd – og dermed de data, som er inkluderet i dit mobilabonnement. Generelt set er det mobile netværk blevet bedre de seneste år, men der er stadigvæk nogle områder, hvor det ikke er muligt at oprette forbindelse. De fleste udbydere gør brug af det mobile netværk fra enten TDC, Telenor, 3 eller Telia, hvilket vil være oplyst på den enkelte udbyders hjemmeside. Både TDC, Telenor, 3 og Telia dækker efterhånden de store byer, men derudover kan forbindelsen være svingende. Ved at besøge de forskellige selskabers hjemmeside kan du få et overblik over, hvor deres netværk dækker. Dermed et det forholdsvis simpelt at vælge en udbyder, som dækker i dit område. 

Er de klassiske mobilabonnementer fremtiden? 

Selvom de fleste mennesker i dag har et klassisk mobilabonnement med tale, SMS og data, er det på ingen måde sikkert, at dette er fremtiden. Den teknologiske verden vi lever i, gør det muligt at kommunikere med familie, venner og bekendte uden, at vi nødvendigvis behøver at ringe eller sende en SMS på den traditionelle måde. Internettet gør det muligt at kommunikere ved at benytte forskellige apps, der udelukkende har brug for adgang til fast- eller mobilnettet for at kunne fungere. Eksempler på disse apps er Facebooks Messenger- og Facetime-apps. Ved at benytte disse apps kan du skrive beskeder og ringe folk op blot ved at være tilkoblet internettet. Dermed vil du som forbruger stort set have de samme muligheder for kommunikation, selvom du har et mobilabonnement, der blot inkluderer data. Der er allerede muligt at få et mobilabonnement ved nogle udbydere, som ikke inkluderer tale. Der er dog både fordele og ulemper ved et mobilabonnement, der hovedsageligt fokuserer på dataforbrug. 

Den største fordel er helt klart, at det højst sandsynligt vil være billigere, da du udelukkende har brug for at tilkøbe data og ikke tale og for den sags skyld SMS. Det skal dog nævnes at fri SMS følger med som en del af alle mobilabonnementer hos langt de fleste udbydere. En anden ting er, at netværket, både det faste og det mobile, bliver mere og mere udbredt, hvilket på sigt vil gøre det muligt at kommunikere med hinanden overalt udelukkende ved hjælp af internettet. 

Man kan omvendt sige, at fordelen ved et klassisk mobilabonnement er, at du altid kan komme i kontakt med folk, uanset hvor du befinder dig. Derudover kræver det jo også, at modtageren af dit opkald skal have adgang til internettet for, at kommunikationen skal være en succes. Dermed er du med et klassisk mobilabonnement sikret en større sikkerhed, når du skal i kontakt med folk. 

Dataforbruget vil med stor sandsynlighed blive større og større fremadrettet og i nogen grad erstatte traditionelle opkald og SMS’er. De traditionelle mobilabonnementer er dog stadigvæk klart de mest foretrukne og sikrer som nævnt ovenfor også den mest gnidningsfrie kommunikation. 

Hvilket mobilabonnement skal jeg så vælge?

Ovenstående beskrivelse viser, at der er mange ting, du som forbruger skal overveje, inden du træffer dit valg af mobilabonnement. Først og fremmest er der rigtige mange forskellige udbydere, hvilket kan gøre dit valg utrolig svært. Derudover skal du gøre op med dig selv, hvad du forlanger af dit mobilabonnement, og hvor meget tale og data du skal have inkluderet i dit mobilabonnement. Selvom du har overvejet ovenstående faktorer, kan det stadigvæk være uoverskueligt at navigere rundt mellem de forskellige udbydere og de mange mobilabonnementer, som de tilbyder. 

Det er i denne situation, at mp.dk kan hjælpe dig! mp.dk er en hjemmeside, der har samlet alle udbydere af mobilabonnementer, så du har ét samlet overblik, når du skal vælge det helt rigtige mobilabonnement. Det at mp.dk har samlet alle udbyderne på et sted gør, at du kan finde det selskab og det mobilabonnement, der passer til dine behov – til den billigste månedlige ydelse! 

Du har flere muligheder, når du besøger hjemmesiden. Du kan vælge af surfe rundt på egen hånd. Du kan bl.a. benytte hjemmesidens sammenligningstjeneste, som gør det muligt at sammenligne forskellige mobiltelefoner, hvis du overvejer at anskaffe dig en ny. Derudover kan du med databeregneren udregne, hvor stor en mængde data, du har behov for, når du skal tegne et nyt mobilabonnement. 

Du får dog klart mest ud af mp.dk, hvis du benytter sidens søgefunktion, der er placeret i venstre side af forsiden. Her kan du ved at vælge mellem en række simple kriterier finde den udbyder og det mobilabonnement, som passer optimalt til dig. Derudover er søgemaskinen skruet sammen på den måde, at den billigste løsning er placeret som den øverste. 

De kriterier, som du skal udfylde, er følgende: 

Mobilabonnement/mobilabonnement + telefon

Først og fremmest skal du vælge, om du ønsker at søge udelukkende efter mobilabonnementer, eller du ønsker at få en samlet løsning på både mobilabonnement og mobiltelefon. I menulinjen kan du vælge, hvilken mobiltelefon, du ønsker at få et tilbud på. 

Antal timer om måneden 

Dernæst skal du angive, hvor mange timers tale, du vil have inkluderet i dit mobilabonnement. Her kan du vælge fra 0 op til fri månedlig tale. 

Data pr. måned

En tredje ting er at give udtryk for, hvor meget data, du månedligt har behov for. Hvis du er i tvivl om dit behov, kan du bruge hjemmesidens databeregner. 

Forskellige tilvalg

Det næste du har mulighed for at vælge er, om der er specifikke krav søgemaskinen skal være opmærksom på. Det kan f.eks. være gratis oprettelse, ingen binding eller et specifikt ønske om at kunne tilgå en musiktjeneste. 

Valg af netværk

Som det sidste kan du tage stilling til, om du ønsker et bestemt mobilt netværk. Det kan være relevant, hvis du har fundet frem til, at et af netværkene dækker bedre i dit område. 

Efter du har indstillet søgekriterierne til dine behov, vil søgemaskinen opstille de udbydere og mobilabonnementer, der passer til dig. Du vil her bl.a. få oplyst oprettelsesprisen, taletid, data og den samlede pris pr. måned. Disse oplysninger giver dig derved mulighed for at overskue de samlede omkostninger ved et mobilabonnement, så du i sidste ende kan træffe det billigste og mest optimale valg. 

Når du har kigget de forskellige muligheder igennem, har du mulighed for at klikke dig direkte videre til de enkelte udbyderes hjemmesider. Herfra har du derefter mulighed for at bestille dit nye mobilabonnement. 

Hvordan skifter jeg mobiludbyder? 

Når du fundet det optimale mobilabonnement ved hjælp af mp.dk’s søgemaskine, står du højst sandsynligt i en situation, hvor du skal skifte din udbyder. Det er heldigvis ganske simpelt at skifte udbyder. Når du bestiller et nyt mobilabonnement, vil din nye udbyder nemlig sørge for at opsige dig som kunde ved din tidligere mobiludbyder. Dette sker altså helt automatisk og er ikke noget, du skal bekymre dig om. 

Du skal dog være opmærksom, hvis du tidligere har tegnet et mobilabonnement med binding. Du kan stadigvæk godt vælge at skifte udbyder, selvom bindingsperioden fra dit tidligere mobilabonnement ikke er udløbet. Det betyder blot, at du skal betale for to forskellige mobilabonnementer i en periode. Det vil derfor være økonomisk mest fornuftigt at vente med at skifte udbyder, til din bindingsperiode er udløbet. 

Kan jeg få mit gamle nummer overflyttet? 

Når du skifter selskab, kan du sagtens få lov at beholde dit gamle nummer. Det er dog vigtigt, at du anmoder din nye udbyder om at få overflyttet dit nummer. Herefter er det igen op til din nye udbyder at få kontaktet dit tidligere selskab og sørge for, at nummeret bliver videregivet. 

Når du har tegnet et mobilabonnement ved en ny udbyder, vil du i de fleste tilfælde modtage et ny simkort med posten. Dette simkort vil være tilknyttet et nyt nummer, som du kan vælge at tage i brug, hvis du ikke ønsker at få overflyttet dit gamle nummer. De fleste vil dog gerne have overflyttet deres nummer, da det er mest praktisk. Det tager imidlertid omkring 30 dage at få overflyttet dit nummer alt afhængig af, hvilket mobilselskab du vælger. De fleste vælger derfor at benytte et midlertidigt nummer, indtil det gamle er blevet overflyttet.